tirsdag 4. november 2014

OM MEG OG EAPPI


Jeg heter Julie, er 25 år gammel og kommer fra Siggerud i Ski kommune. De neste tre månedene skal jeg bo i Betlehem på Vestbredden, hvor jeg er med i "Ecumenical Accompaniment programme in Palestine and Israel" (EAPPI).

F.v. meg og kollega
Vi bor i Betlehem på Palestinsk område, tre hus fra muren og checkpoint 300. Jeg bor med fire andre i en leilighet. De er fra Sveits, Canada, Sverige og Argentina. Oppgavene våre går ut på å fremme ikke-voldelig motstand, samarbeide med Israelske og Palestinske fredsbevegelser og å rapportere menneskerettighetsbrudd.

Betlehem er en by som er sterkt rammet av muren og land-konfeskering. Våre oppgaver er å stå på kontrollposten, være tilstede på skoler når barna går til og fra skolen p.g.a soldater som står på skoleveien deres og behandler barna dårlig, besøke landsbyer som er rammet av okkupasjonen og ekspanderende bosettinger, være tilstede på fredlige demonstrasjoner, besøke kirker, besøke flykningleirer, vise og forklare delegasjoner checkpointen, ha kontakt med forskjellige organisasjoner og å dra til og rapportere om hendelser.

Jeg jobber som frivillig deltaker i Kirkenes Verdensråds ledsagerprogram i Palestina og Israel (Ecumenical Accompaniment Programme in Palestine and Israel). Kirkens Nødhjelp er norsk koordinator for programmet. Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, Norges Kristne Råd og KFUK-KFUM Global står også bak programmet. De synspunktene som uttrykkes her er personlige og uttrykker nødvendigvis ikke synet til Kirkenes Verdensråd eller de norske senderorganisasjonene.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar